مسعود شفیعی کیا

سیاسی ، فرهنگی ، تحلیلی

مسعود شفیعی کیا

سیاسی ، فرهنگی ، تحلیلی

هیلاری ٬ ترامپ ؛ استفراغ دموکراسی یا پیش لرزه فروپاشی ؟!

بسم ربّ الشهداء

هیلاری ٬ ترامپ ؛ استفراغ دموکراسی یا پیش لرزه فروپاشی ؟!

✔️ نمایش زشت و مملو از پلیدی و رکیک گویی انتخابات اخیر آمریکا ٬ نمود تمام عیار زشتی لیبرال دموکراسی است که بیش از همه هشداری است به کسانی که جمهوری اسلامی را هم استحاله در مکتب شیطانی لیبرال دموکراسی می خواهند .

گذشته از این موضوع ٬ پدیده ی ترامپ که چه در داخل و چه توسط دموکرات ها سعی دارند نامزد بدتر نمایشش دهند گویای پیش لرزه های اجتماعی آمریکا می باشد .

✔️ صرف نظر از احتمالاتی که در تبانی دموکرات ها با جمهوری خواهان مطرح است و یا دیگر احتمالات در این زمینه ٬ ولی نمی توان همه ی اتفاقات این انتخابات را مدیریّت شده فرض کرد .

چون ترامپ با همان سبک و سیاق آمریکایی در چند ماه رقابت به ساختار شکنی بی سابقه در سطح نیروی درون ساختار تبدیل شده که اغلبِ نقطه ضعف های آمریکا و فساد نهفته را رونمایی می کند .

دعوای هیلاری ترامپ پیرامون مسائل جهان و منطقه در نوع خود بی نظیر است که برای نخستین بار دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات برخلاف گذشته که در تاکتیک ها اختلاف داشتند ٬ حال در استراتژی ها دامنه اختلافشان گسترده شده که این قابل چشم پوشی نیست .

و حال ترامپ به عنوان نماینده ی بخش قابل توجهی از آمریکایی ها که به تمام نظام کاخ سفید منتقدند ٬ و دوش به دوش دموکرات ها در نظر سنجی ها پیش می روند تبدیل شده ٬ پس این یک انتخابات عادی نیست .

به نوعی می توان آنرا تِرَک در مترسک جمهوری واشنگتن و پیش لرزه ی فروپاشی نظام سیاسی اجتماعی آمریکا فرض کرد که در صورت پیروزی یا عدم توفیق ترامپ هم ٬ پس از این انتخابات آمریکا به سوی آگاهی خواهد رفت و بیداری آمریکا نیز تسریع خواهد شد .

البته ما ترامپ را انگیزاننده ی این حرکت و بیداری نمی دانیم و چه بسا اتاق های فکر حاکمیّتِ پنهان آمریکا با توجه به نظر سنجی ها و استمزاجی که از مردم داشته اند برای در صحنه نگهداشتن مردم به ترامپ ساختار شکن روی آورده اند چنانچه در دور قبل به اوبامای مدعی تغییرات روی آوردند .

ولی آنچه محرز است هیلاری با توجه به پلن B آمریکا در منطقه با تهدید جدّی ایران و پرواز ممنوع اعلام کردن سوریه قصد اقدامات سخت دارد ولی ترامپ برعکس آنچه نمایانده می شود مخالف این جنگ افروزی دموکرات ها بلکه مدعی همگرایی با اسد و روسیه خود را نشان می دهد و این مواضع بر پیچیدگی این انتخابات بیشتر افزوده .

ولی مواضع کلینتون که در ویکی لیکس افشا شده که گفته بود : « ما برای تأمین امنیّت اسرائیل باید سوریه را متلاشی کنیم . » و سخن معروفش در بهار عربی که به دنبال مدیریت بیداری ها از طرح و نقشه ای بلند مدّت برای کشورهای اسلامی می گفت ٬ گویای خباثت هدفمند دموکرات هاست که ترامپ در این باره حداقل خواستار درون گرایی و اصلاحات درونی آمریکاست .
مثلا در مناظره سوّم این دو بازیگر

کلینتون در نزاع لفظی با ترامپ درباره دخالت روسیه در آمریکا او را دست‌نشانده و آلت دست پوتین توصیف کرد. و ترامپ پاسخ داد : کلینتون از پوتین خوشش نمی‌آید چون در هر قدمی هوشمندانه‌تر از او عمل کرده است.

این موضع کسیکه رئیس جمهور احتمالی آمریکاست درباره پوتین که سال ها چالش و رقیب مقهور کاخ سفید بوده معنایش به تنگ آمدن قافیه ی سیاسیون آمریکاست که فروپاشی های زیادی را نمایانگر است .

یا این سخن اخیر ترامپ:

« نظام انتخاباتی آمریکا "یک نظام فاسد و درهم‌شکسته" است.  هیلاری کلینتون می‌خواهد در سوریه جنگ راه بیندازد. » و پافشاریش بر تقلب که هراس اوباما را هم به دنبال داشته ٬ فراتر از پارپاگاندی برای جلب آراست بلکه به دعوت شورش مدنی به سبک آمریکایی بیشتر شباهت دارد .

البته حُقّه ی شیطانی لیبرال دموکراسی با مردد کردن مردم بین انتخاب بد و بدتر برای به حاشیه سپردن حکومت صالحان هم روی دیگر این ماجراست تا مردم را اسیر لیبرال دموکراسی نگهدارند و از راه نجات باز دارند .
اگر چه تحوّل در آمریکا فراز ونشیب خواهد داشت و مطمئنا اتاق فکر و نرم افزار شیطان بزرگ در صورت فروپاشی احتمالی ایالات متّحده به جای دیگر و حتّی احتمالاً به منطقه و همسایگی ما منتقل خواهد شد ولی باید به دنبال تکامل این تحوّل ٬ نقشه ی سیاسی منطقه را بنابر شکل جدیدش تحلیل کرد پس باید این چند سال به دقّت جهان را رصد کرد که مانند بیداری های منطقه در داخل غلط تحلیل نشود.

و شایسته است با بیداری های جهانی در پیش رو همراه باشیم که با دیپلماسی کدخدا (شیطان بزرگ) پرست این امر سخت و نزدیک به محال می شود .

مسعود شفیعی کیا

هفتم آیان 1395

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.